divendres, 24 de maig del 2013

Excursió a Cardona

El dijous 6 de maig vam anar a una excursió, a visitar una mina de sal. Ens ho vam passar molt bé, vam anar amb bus i a l'arribar vam anar als lavabos; després vam pujar  a  una mena de tren fins a la mina. A la mina portàvem cascos per seguretat i ens van ensenyar com feien forats a la mina, primer feien uns 60  forats després  a dins posaven dinamita i llavors l’encenien i explotava i ja tenien un forat. 

També ens van explicar com aconseguien la sal  de clorur de magnesi, que era una sal per fer experiments, però el problema era que es trobava a uns 350 metres sota terra i per a aconseguir-ho els miners havien de treballar a temperatures de 55 graus i  llavors tenien molta calor i per això es va prohibir treballar amb aquelles condicions. Els nobles eren els amos de la mina i cada dia guanyaven mols diners perquè la sal era molt cara. En aquells temps no hi havia neveres, per guardar  els peixos, la carn... s’havia de guardar a la sal perquè no es fes malbé . També als miners, a vegades els pagaven amb sal, d’aquí ve la paraula salari ,de sal-ari. Hi havia un dia que tothom del poble de Cardona podia agafar una quantitat de sal gratis! Però havien d’ agafar-la ells,. Després de visitar la mina de sal vam anar a esmorzar i ens vam trobar a uns nens una mica (xulos) i eren de Barcelona . 

Després vam anar a un castell i ens van ensenyar una torre que tenia 12m de altura però abans en tenia 24m,però la van tallar per la meitat. També vam visitar unes masmorres que abans  hi havia els esclaus i hi  havia com una rampilla però no es podien escapar; estava  sostre, era per donar-los hi el menjar, que era pa dur; i quant la gent es moria els guàrdies no  treien el cadàver de la masmorra si no era molt necessari. 
També hi havia una història que la filla dels nobles es va enamorar de una persona que era musulmà i el seu propi pare la va tancar a les masmorres perquè ells eren catòlics però  al final el pare se’n va penedir i quan va anar rescatar-la ja estava morta.

Després vam anar a una església romana on vam fer una petita representació  i jo era un religiós ric però no volia diners, sol volia una gran biblioteca amb molts llibres. Us explicaré la obra de teatre. Tracta de que el rei (que era el Sergi de 6é) un dia es va despertar i estava molt avorrit, llavors va anar a cremar unes terres però eren del sacerdot (que era jo) llavors jo em vaig enfadar molt i li vaig dir al rei que aniria al infern , llavors ell va dir que estava penedit llavors li vaig dir:
“ hi ha una forma de que et perdoni  has de construir una església però no una qualsevol, una que tots el que passin es quedin parats”

El rei va dir que estava d’ acord i va contractar un  gran constructor (que era el Marc de 6é) i li va demanar 100 monedes. i eren moltes en aquell temps, llavors ell n’hi va pagar 90  i va anar a que li donessin diners. Es va trobar a una pagesa (que era  l’Anna de 6é) i li va dir:
“dóna’m 5 monedes o et mato!”

Llavors la pagesa es va quedar amb 5 monedes perquè en tenia 10 .Després la pagesa em va donar 1 moneda a mi perquè a la seva família no li passés res doncs  jo era un religiós molt important. Aleshores el rei, amb 95monedes va anar a Albesa  a un rol (que era el Blai de  5é) i li va prendré 5 monedes i llavors va pagar al constructor i va fer construir l’ església i jo vaig perdonar al rei.

Després de escoltar  aquesta historia tan interesant vam tornar al bus per anar cap a casa. Pel camí ens vam parar uns 5 minuts per a berenar i fer un pipí. Pel camí se’m va acabar la bateria del mòbil mentre jugava. Però tot parlant amb els amics, ja havíem arribat a Albesa.

El viatge em va agradar molt i l’endemà cap a escola!