dimecres, 12 de desembre del 2007

El millor oli del món




Al poble del meu padrí, Castelló de Farfanya, des de sempre que s’hi ha fet oli, un oli considerat un dels millors del món. Aquest fet ha quedat demostrat en diversos concursos on un dels molins de Castelló ha quedat classificat en primer lloc tenint en compte la qualitat de l’oli.

A continuació, us explicaré el procés d’elaboració d’aquest oli.

De l’olivera als sacs.


Després de separar les fulles de les olives,


i netejar-les,


a xafar-les en fred amb les pedres
grosses de forma cónica,


La pasta cau a unes altres pedres més petites anomenades
“ italians” i d’allí la pasta a la premsa.
El meu padrí de Castelló fa oli


A la premsa es fica per sostres un “esportí”, pasta d’olives i així fins omplir-la.


Aquesta mena d’alfombra es un “esportí”.
El líquid que surt de la premsa que és aigua i oli barrejat va cap a unes piques, l’oli pesa menys que l’aigua per això en aquestes piques l’oli es separa de l’aigua per decantació. A les últimes piques l’oli és completament net.


De la premsa, als esportins queda una mena de pasta seca anomenada “rulls”. Aquests rulls són la pinyola i la pell de les olives. Aixó es porta a una fàbrica on mitjançant productes químics extrauen un oli anomenat “refinat”.


El procés esta casi acabat, l’oli després de passar per uns filtres, ja esta a punt per ser envasat. I a punt per vendre!


Treball fet per Oriol Colomina Cañada.
Fotos de la Cooperativa Molí d’oli de Catelló.
Explicacions fetes pel meu padrí Modesto Colomina.

3 comentaris:

Anna Cardeñes ha dit...

ori el oli es bonisim.i esta molt ben fet el treball millor que el meu segur

Arnau Piqué ha dit...

Hola!
Bona entrada trobo que el teu padrí en sap molt. Ah! I segur que es boníssim!
Adéu!

Anònim ha dit...

Jo le tastat i ma agradat molt, ara em sembla que sa abaixat lo preu ja mu diras al msn¿ok?